Herrat Raleigh ja Robert, keskellä kuvaaja Maurice Livier. |
Raleigh & Robert oli edellisenä vuonna niittänyt
mainetta dokumenttisarjallaan Du Cap au Caire (tai pikemminkin sen
levittäjänä), ja se oli julkaissut myös muutaman minuutin elokuvan vuonna 1907
järjestetystä Pekingin–Pariisin autokilpailusta. Yhtiön uutta hanketta Le Tour
du Monde en Automobile, saksaksi Um die Welt im Automobil, puffattiin
ranskalaisessa Phono-Cinéma-Revue -lehdessä ja saksalaisessa Der Kinematographissa, joka julisti elokuvasarjan jo etukäteen käänteentekeväksi
sensaatioksi.
Sarjan ensimmäinen osa, Lähtö Pariisista ja Le Havresta (Die
Abfahrt von Paris und Havre, 107
metriä) sekä toinen, Merellä, saapuminen New Yorkiin ja
kipailuun lähtö Times Squarelta 12. helmikuuta (Auf hoher See. Ankunft in
Newyork. Start des Rennens, 98
m) julkaistiin maaliskuussa 1908. Suomessa näitä osia
esitettiin nimellä Automobiilimatka
pohjoisnavan ympäri Biografi-Teatterissa sekä Helsingin ja Tampereen Maailman
Ympäri -teattereissa maaliskuussa, yhteensä kolmena kopiona.
Kuvaaja Maurice Livier lähdössä Raleigh & Robertin konttorilta. Huomaa Louis Vuittonin matka-arkut. |
Matkalla Chicagoon Motoblocin mekaanikko loukkasi ranteensa,
auto hautautui lumeen ja joutui rajumyrskyyn. Indianan Wawakassa joukkueelta varastettiin kamerat,
filmit, muut varusteet ja jopa vaihtovaatteet. Vastoinkäymiset lienevät syynä
siihen, että kolmannen osan (Zwischen New-York
und Chicago) pituus oli vain 65
metriä (toisaalla kuitenkin 90 m). Lehti-ilmoituksen mukaan kuvassa nähtiin Niagaran putoukset ja rautatien rakennusta, eli tuotantoyhtiö oli ilmeisesti pannut sen kokoon vanhasta, kilpailuun liittymättömästä materiaalista. Chicagossa Livier hankki uuden kameran.
Maanteiden
puuttuessa matka jatkui osin rautatiekiskoja pitkin kohti Wyomingin Cheyenneä. Moottoriin
pantu hiekka rikkoi Motoblocin Nebraskan Omahassa, josta se kuljetettiin
junalla San Franciscoon. Godard luopui kilpailusta, mutta Livier jatkoi
matkaa. Neljäs osa Chicagosta Beringinsalmelle (Von Chicago nach der
Beringerstrasse, 168 m)
sisälsi otoksia De Dionin autosta, Mississipistä, Coloradosta, Salt Lake
Citystä, Kalliovuorista, San Franciscosta, autojen lastauksesta laivaan, City
of Pueblo -laivan lähdöstä, Seattlesta ja päättyi Alaskaan saapumiseen ja
postia kuljettavaan koiravaljakkoon. Tämäkin kuva nähtiin Suomessa. Tarkempi kohtausluettelo todistaa Livierin
matkustaneen italialaisen Züstin ja ranskalaisen De Dionin joukkueiden mukana
City of Pueblo -laivalla Seattleen, kun taas johdossa ollut Thomas Flyerin
tiimi oli jo aiemmin käynyt Santa Claralla Alaskan Valdezissa, jossa he
joutuivat luopumaan Beringinsalmen ylittämisestä. Jäljellä olleet joukkueet
matkustivat laivalla Japaniin ja Vladivostokiin. Livier jatkoi yksin
Alaskaan, jossa hän kuvasi vielä kaksi tai kolme osaa, Alaska (150 m), Alaskan
kultakaivokset (Goldminen in Alaska, 150 m) ja Mursujen pyyntiä Behringin salmessa (Walrossjagd
in der Behringstrasse, 107 m). Jälkimmäistä esitettiin
Biografi-Teatterissa tammikuussa 1909.
Alkuperäinen suunniteltu matkareitti, joka kulki Beringinsalmen kautta. |
Siperian ja Mantšurian
tiettömät taipaleet ylitettyään perille pääsi lopulta kolme autoa. Voittajaksi
julistettiin yhdysvaltalaisen Thomas Flyerin miehistö, joka Pariisiin 30.
heinäkuuta saapuessaan oli matkustanut 21470 kilometriä
169 päivässä. Georges Méliès teki kilpailusta tyylilleen uskollisen
komediaelokuvan Le raid Paris-New York en automobile, joka Raleigh &
Robertin elokuvasarjan tavoin lienee kadonnut. Vuonna 1965 julkaistiin lapsekas
komedia Suuri kilpa-ajo – maailman ympäri (The Great Race) ja vuonna 2008
suhteellisen kiinnostava dokumenttielokuva The Greatest Auto Race on Earth,
jossa ei ole lainkaan alkuperäistä liikkuvaa kuvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti