Nimimerkki -nta kertoi vuonna 1910 Tampereen Sanomissa käynnistään Pathé Frèresin tehtailla Vincennessä:
Pathén Vincennesin tehtaat vuonna 1910. |
Herra toimittaja!
Minun täytyy vielä kerran kiittää Teitä siitä minulle
antamastanne Tamp. Sanomien kirjeenvaihtajakortista, jonka avulla olen päässyt
tällä matkallani tunkeutumaan kaikkiin mahdottomiinkin paikkoihin. Sillä
tamperelaisen sanomalehden valtuudella olen taaskin päässyt maailman suurimman
elävien kuvien teatterin, Pathé Frèresin tehtaisiin, näyttämöille ja muihin
yhtiön rakennuksiin. Näihin laitoksiin on sangen vaikeata päästä katselemaan,
mutta kun minä vahvasti selitin kirjeessäni yhtiön isännöitsijälle, että Suomessa
esitetään monessa ”elävissä” heidän kuviaan, niin parin päivän päästä sain
kutsun – kerron siitä lyhyesti lehtenne lukijoille ja eritoten tamperelaisille
elävien kuvien teattereitten omistajille.
Pathé Frèresin valmistuslaitokset ovat Vincennessä, eräässä
Parisin lähellä olevassa vanhassa kaupungissa, joka suuruudeltaan ja
asukasluvultaan muistuttaa Tamperetta. Maanalainen rautatie päättyy Parisin
portille, vanhojen vallihautojen luo, josta lähdetään automobiilillä Vincennesiä
kohti.
Tässä kaupungissa on 12:lla vuosisadalla rakennettu linna,
puistoja kuvapatsaineen ja kolme kaunista, yleisön huvittelupaikoiksi
järjestettyä pientä järveä ympäröivine metsineen. Aivan ”Vincennesin metsän”
laidassa ovat sitten nuo mainitut kuvatehtaat.
Ne muodostavat kaksi pitkää, komeata rakennusriviä, joissa
ovat yhtiön hallinnon upeat huoneistot, kirjailijain ja taiteilijain huoneet ja
varsinaiset filmien valmistus- ja kopioimisosastot. Nämä viimeksi mainitut
osastot ovat varustetut monenmoisilla, uusimpien keksintöjen tuottamilla
koneilla ja kehitysaineilla, jotka tavattoman lyhyessä ajassa valmistavat
suuret määrät filmirihmoja. Filmirihmat kääritään, sitten kun ne on päästetty
valokuvauskoneesta, suuriin kaiteiteisiin, jotka kuljetaan kehitysnestettä
sisältäviin koneisiin. Kun kuvat ovat kiinteät, ajetaan ne kuivaustelineisiin,
kääritään säiliöihin ja viedään lajittelu-, nimitys- ja lähettämisosastoon.
Jokaiseen kuvasarjaan kuuluu vielä tavallisia valokuvia pääkohtauksista, joita
kuvia sitten lähetetään malliksi filmejä tilaaville teattereille.
Varsinaiset teatterit ovat hiukan loitompana suuret,
lasikattoiset ja etupäässä raudasta rakennetut atelierit sisältävät kaksi
suurta salia, toisessa esitetään koomillisia, toisessa vakavia, etupäässä
historiallisia näytöksiä. Salin perälle on asetettu kolmion muotoon kaksi
huoneen seinää ja erotettu niitten eteen ohuilla liistakkeilla ala permannosta.
Tässä sitten tapahtuu esitys.
Valokuvien ottaja istuu vähän etäämpänä valmiina vääntämään
koneensa kampia ja näyttelijät ovat paikoillaan. Johtaja antaa merkin ja kohta
alkaa esitys ja kuvan ottaja veivata. Näyttelijät puhuvat esittäessään
osapuilleen kappaleen juonta, mutta panevat etupäässä omiaan puheeseen,
välistä, kun eivät muista sanottavaansa, mölisevät jotain epämääräistä, jotta
vaan suu kävisi. Se esitys tuntuu tavattoman hassunkuriselta ja alkuperäiseltä,
mutta komeita kuvia siinä vaan syntyy. Jos jossain paikassa alkaa mennä
hullusti, keskeytetään kuvan otto, näyttelijät ovat tuota pikaa entisissä
asennoissaan ja esitys jatkuu sitten edelleen.
Teatterilla on omat, suuremmoiset puku-, kulissi- ja
huonekaluvarastot, omat dekoratsioonimaalarit ja kuvapatsaitten valmistajat.
Kulissit ovat valmistetut vain mustalla ja valkealla värillä, sillä 5 km päässä
täältä on suurien kuvien värjäyslaitos, jossa kaikenlaisista töherryksistä
synnytetään komeita palatseja, linnoja puistoja jne.
Elävien kuvien kone pyörähyttää 960 filmiä minuutissa ja
joka päivä valmistaa tehdas 80 km filmirihmaa.
Yhtiön, jonka liikepääoma on 5 milj. frangia, palveluksessa
on 4,000 henkeä siinä joukossa on paljon kirjailijoita, näyttelijöitä,
maalareita, työmiehiä jne. Yhtiöllä on omat varsinaiset näyttelijäjoukot, mutta
suuremmissa kappaleissa käytetään hyvinkin kuuluisia näyttelijöitä. Paitsi
sitä, että kuvia otetaan yhtiön atelieereissa, esitetään kohtauksia kaduilla ja
kuuluisissa paikoissa. Nämä näytökset tapahtuvat aamulla anivarhain, jolloin
ihmisiä ei ole paljon liikkeellä. Saa siinä moni kuuluisa näyttelijä
juoksennella Parisin ja Vincennesin kaduilla, kiipeillä puissa ja kavuta
vanhoilla raunioilla, mutta tästä hommasta he saavatkin huikeita palkkoja.
Kirjailijat kirjoittavat ja sommittelevat näytöksiä,
asettavat ne näyttämölle ja kirjoittavat sitten kuvasarjan mukaisen tekstin.
Usein näyttelijät keksivät itse kuvia.
Vuosittain lähettää yhtiö ulkomaille valokuvaajiansa
ottamaan eläviä kuvia kauniista maisemista, järjestämään retkiä tunnettuihin
paikkoihin jne. ja ne retket ne maksavat. Muistelkaammepa vain yhtiön
järjestämää jääkarhunpyyntiretkeä, josta olemme nähneet kuvia Tampereellakin.
Näin sitä sitten valmistetaan kauniita kuvia kaikkiin
maailman ääriin. Kuvan puvut ovat usein vanhat ja ränstyneet, esittäjien
naamioitus karkea ja kulissit samallaiset, mutta kun tuo kaikki filmissä on
muokattu, silistetty ja värjätty, niin on siitä tullut ihmeen ihana elävä kuva.
Vincennessä 26.5.10
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti